Repertory in the discipline voice

2002

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
An Aria from a Cantata fo the candidate’s choice

b) Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from »Harmonischer Gottesdienst ...«

c) Johann Sebastian Bach
Three Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Soprano, Alto, Basso
An Aria from the St. Matthew Passion, BWV 244
Tenore
Benedictus, BWV 232/20
or
An Aria from the St. John Passion, BWV 245

b) Georg Friedrich Händel (1685–1759)
An Aria from an Oratory of the candidate’s choice

c) Recitativo and aria by a French composer of the 17th or 18th century
e. g. by André Campra, Elisabeth Jacquet de La Guerre, François Couperin, Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau, Marc-Antoine Charpentier, Michel-Richard de Lalande

d) Programme of songs by Leipzig composers of the 19th and 20th century, e. g. Robert Schumann, Felix Mendelssohn Bartholdy, Max Reger or Hanns Eisler

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2004

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
An Aria from a sacred Cantata

b) Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from a sacred Cantata

c) Johann Sebastian Bach
Two Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

d) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
A Song
from: Gellerts Geistliche Oden und Lieder, Wq 194 and 195

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Recitativo and Aria from a Passion
or
Aria from the Mass in B minor, BWV 232

b) Recitativo and Aria from an Oratory or an Opera by an Italian composer of the 17th or 18th century

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Johann Friedrich Reichardt (1752–1814)
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832)
- A Lied by Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
- A Lied, composed after 1960
 

Final


Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Ich bin vergnügt mit meinem Glücke, BWV 84
Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich habe genung, BWV 82
 

2008

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
A Recitativo from a Cantata or a Passion

b) Johann Sebastian Bach
An Aria from a Cantata, a Passion or the Christmas Oratoy

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An Aria from an Oratory (except Messias)

d) Georg Philipp Telemann (1681–1767) or Melchior Franck (um 1579–1639)
Two Songs

e) Johann Sebastian Bach
Two Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

f) Heinrich Schütz (1585–1672)
A Concerto
from: Kleine geistliche Konzerte, SWV 282–337
or
An Intermedium
from: Die Geburt unseres Herren Jesu Christi (Weihnachtshistorie), SWV 435

2nd round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Soprano
Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren
from: St. John Passion, BWV 245
or
Er hat uns allen wohlgetan – Aus Liebe will mein Heiland sterben
from: St. Matthew Passion, BWV 244
Alto
Erbarme dich, mein Gott
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
from: Mass in B minor, BWV 232
Tenore
Erwäge, wie sein blutgefärbter Rücken
from: St. John Passion, BWV 245
or
Benedictus qui venit
from: Mass in B minor, BWV 232
Basso
Ja freilich will in uns das Fleisch und Blut – Komm, süßes Kreuz
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Quoniam tu solus sanctus
from: Mass in B minor, BWV 232

b) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
Soprano/Tenore/Basso
An Aria
from: Die Die Israeliten in der Wüste, Wq 238 (BR-CPEB D 1) oder Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)
Alto
An Aria
from: Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832)
- A Lied by Ludwig van Beethoven (1770–1827)
- A Lied by Max Reger (18073–1916)
- A Lied, composed after 1980

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2012

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
A Recitativo from a Cantata or a Passion

b) Johann Sebastian Bach
An Aria from a Cantata, a Passion or the Christmas Oratory

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An Aria from an Oratory (except Messias)
or
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from an Oratory

d) Johann Sebastian Bach
A Song (max. 3 verses)
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

e) A Lied of the candidate’s choice

f) Dieterich Buxtehude (1637–1707)
or
Heinrich Schütz (1585–1672)
or
Johann Rosenmüller (um 1619–1684)
A sacred concerto / cantata

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Soprano
Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren
from: St. John Passion, BWV 245
or
Er hat uns allen wohlgetan – Aus Liebe will mein Heiland sterben
from: St. Matthew Passion, BWV 244
Alto
Erbarme dich, mein Gott
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
from: Mass in B minor, BWV 232
Tenore
Erwäge, wie sein blutgefärbter Rücken
from: St. John Passion, BWV 245
or
Benedictus qui venit
from: Mass in B minor, BWV 232
Basso
Ja freilich will in uns das Fleisch und Blut – Komm, süßes Kreuz
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Quoniam tu solus sanctus
from: Mass in B minor, BWV 232

b) Johann Sebastian Bach oder Georg Philipp Telemann
Soprano/Alto/Basso
A Secco recitativo of more than 6 bars
Tenore
A Evangelist recitativo from the St. John Passion, BWV 245, or the St. Matthew Passion, BWV 244

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832), Johann Friedrich Reichardt (1752–1814) or Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
- A Lied by Max Reger (18073–1916) oder Hugo Wolf (1860–1903)
- A Lied, composed after 1980

Semifinal


a) Johann Sebastian Bach
An Aria (with preceding recitativo if existing)

b) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
Soprano/Tenore/Basso
An Aria
from: Die Die Israeliten in der Wüste, Wq 238 (BR-CPEB D 1) oder Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)
Alto
An Aria
from: Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2016

1st round
 

a) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a sacred cantata (see list of choices)

b) Johann Sebastian Bach
An aria from the Christmas Oratorio, BWV 248

c) Heinrich Schütz (1585–1672)
or
Dieterich Buxtehude (um 1637–1707)
A sacred solo work (German or Latin text)

 

2nd round
 

a) Johann Sebastian Bach
An aria from the St. Matthew Passion, BWV 244,
or
from the St. John Passion, BWV 245

b) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a secular cantata (candidate’s choice)

c) Song programme
- An Italian solo madrigal from the first half of the 17th century with the candidate’s own embellishments. (See repertoire suggestions)
- A song by Johann Sebastian Bach
from: Die geistlichen Lieder und Arien aus Schemellis Gesangbuch, BWV 439–507 (max. 3 verses)
- A song by Carl Philipp Emanuel Bach, Carl Friedrich Zelter (1758–1832), Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) or Max Reger (1873–1916)
-) A song composed after 1980

 

Semifinal
 

a) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a sacred cantata (see list of choices)

b) Johann Sebastian Bach
An aria from a sacred cantata (see list of choices)

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An aria* in the original language from one of the following oratorios
Jephtha, HWV 70
or
Saul, HWV 53
* with preceding recitative, if present

d) Carl Philipp Emanuel Bach
Soprano/Tenor/Bass
An aria
from: Die Israeliten in der Wüste, Wq 238
or
aus: Magnificat D major, Wq 215
Alto
An aria
from: Magnificat D major, Wq 215

 

Final
 

a) Johann Sebastian Bach
Soprano
Qui tollis, BWV 233/4
Alto
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, BWV 232/22
Tenor
Benedictus qui venit, BWV 232/20
Bass
Quoniam tu solus sanctus, BWV 232/9a
b) Johann Sebastian Bach
Soprano
Die Seele ruht in Jesu Händen, BWV 127/3
Alto
Leget euch dem Heiland unter, BWV 182/5
Tenor
Unser Mund und Ton der Saiten, BWV 1/5
Bass
Empfind ich Höllenangst und Pein, BWV 3/3
c) Johann Sebastian Bach
Soprano
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 (Leipzig version, D minor)
Alto
Gott soll allein meine Herze haben, BWV 169
Tenor
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Bass
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56

 

 

Recitatives and arias from the sacred cantatas

Only the paired recitatives and arias respectively arias listed below were acceptable.


Soprano

1. Five paired recitatives and arias
Weil dann das Haupt sein Glied natürlich nach sich zieht – Letzte Stunde, brich herein, BWV 31/7+8
Wir beten zu dem Tempel an – Höchster, mache deine Güte, BWV 51/2+3
Gott ist mir ja nichts schuldig – Ich esse mit Freuden mein weniges Brot BWV 84/2+3
Wie könnte dir, du höchstes Angesicht – Hilf, Gott, dass es uns gelingt, BWV 194/4+5
Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen – Verstummt, ihr holden Saiten, BWV 198/2+3
2. Five arias
Seufzer, Tränen, Kummer, Not, BWV 21/3
Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV 32/1
Öffne dich, mein ganzes Herze, BWV 61/5
Lasst der Spötter Zungen schmähen, BWV 70/5
Gottes Engel weichen nie, BWV 149/4‘
 

Alto

1. Five paired recitatives and arias
Wir müssen durch viel Trübsal – Kreuz und Kronen sind verbunden, BWV 12/3+4
So, wie der Hirsch nach frischem Wasser schreit – Mund und Herze steht dir offen, BWV 148/3+4
Die Welt, das Sündenhaus – Wie jammern mich doch die verkehrten Herzen, BWV 170/2+3
Ihr Herzen, die ihr euch in Stein – Sei bemüht in dieser Zeit, BWV 185/2+3
Der Glocken bebendes Getön – Wie starb die Heldin so vergnügt, BWV 198/4+5
2. Five arias
Wo zwei und drei versammlet sind, BWV 42/3
Erfreute Zeit im neuen Bunde, BWV 83/1
Gott, man lobet dich in der Stille, BWV 120/1
Ich will auch mit gebrochnen Augen, BWV 125/2
Ich will nach dem Himmel zu, BWV 146/326
 

Tenor

1. Five paired recitatives and arias
Der Höchste lässt mich seinen Willen wissen – Weiß ich Gottes Rechte, BWV 45/2+3
Ach! ich bin ein Kind der Sünden – Das Blut, so meine Schuld durchstreicht, BWV 78/3+4
Herr! warum trittest du so ferne – Die schäumenden Wellen von Belials Bächen, BWV 81/2+3
Ach heile mich, du Arzt der Seelen – Tröste mir, Jesu, mein Gemüte, BWV 135/2+3
Ich halte meinen Jesum feste – Mein lieber Jesu du, BWV 157/2+3
2. Five arias
Sei getreu, alle Pein, BWV 12/6
So schnell ein rauschend Wasser schießt, BWV 26/2
Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90/1
Ach, ziehe die Seele mit Seilen der Liebe, BWV 96/3
Lass, o Fürst der Cherubinen, BWV 130/5
 

Bass

1. Five paired recitatives and arias
Gesetzt, es daurte der Verdammten Qual – Gott ist gerecht, BWV 20/4+5
Was dort Jesaias vorhergesehn – Gold aus Ophir ist zu schlecht, BWV 65/3+4
Ihr Kleingläubigen, warum seid ihr so furchtsam – Schweig, schweig, aufgetürmtes Meer, BWV 81/4+5
Die Knechtsgestalt, die Not, der Mangel – Bist du, der mir helfen soll, BWV 186/2+3
Dem Freudenlicht gerechter Frommen – Rühmet Gottes Güt und Treu, BWV 195/2+3
2. Five arias
Ächzen und erbärmlich Weinen, BWV 13/5
Ich geh und suche mit Verlangen, BWV 49/2
Auf Gott steht meine Zuversicht, BWV 138/4
Das Unglück schlägt auf allen Seiten, BWV 139/4
Ja, ja, ich halte Jesum feste, BWV 157/4

off