Repertory in the discipline voice

2002

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
An Aria from a Cantata fo the candidate’s choice

b) Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from »Harmonischer Gottesdienst ...«

c) Johann Sebastian Bach
Three Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Soprano, Alto, Basso
An Aria from the St. Matthew Passion, BWV 244
Tenore
Benedictus, BWV 232/20
or
An Aria from the St. John Passion, BWV 245

b) Georg Friedrich Händel (1685–1759)
An Aria from an Oratory of the candidate’s choice

c) Recitativo and aria by a French composer of the 17th or 18th century
e. g. by André Campra, Elisabeth Jacquet de La Guerre, François Couperin, Jean-Baptiste Lully, Jean-Philippe Rameau, Marc-Antoine Charpentier, Michel-Richard de Lalande

d) Programme of songs by Leipzig composers of the 19th and 20th century, e. g. Robert Schumann, Felix Mendelssohn Bartholdy, Max Reger or Hanns Eisler

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2004

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
An Aria from a sacred Cantata

b) Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from a sacred Cantata

c) Johann Sebastian Bach
Two Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

d) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
A Song
from: Gellerts Geistliche Oden und Lieder, Wq 194 and 195

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Recitativo and Aria from a Passion
or
Aria from the Mass in B minor, BWV 232

b) Recitativo and Aria from an Oratory or an Opera by an Italian composer of the 17th or 18th century

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Johann Friedrich Reichardt (1752–1814)
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832)
- A Lied by Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
- A Lied, composed after 1960
 

Final


Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Ich bin vergnügt mit meinem Glücke, BWV 84
Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich habe genung, BWV 82
 

2008

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
A Recitativo from a Cantata or a Passion

b) Johann Sebastian Bach
An Aria from a Cantata, a Passion or the Christmas Oratoy

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An Aria from an Oratory (except Messias)

d) Georg Philipp Telemann (1681–1767) or Melchior Franck (um 1579–1639)
Two Songs

e) Johann Sebastian Bach
Two Songs
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

f) Heinrich Schütz (1585–1672)
A Concerto
from: Kleine geistliche Konzerte, SWV 282–337
or
An Intermedium
from: Die Geburt unseres Herren Jesu Christi (Weihnachtshistorie), SWV 435

2nd round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Soprano
Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren
from: St. John Passion, BWV 245
or
Er hat uns allen wohlgetan – Aus Liebe will mein Heiland sterben
from: St. Matthew Passion, BWV 244
Alto
Erbarme dich, mein Gott
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
from: Mass in B minor, BWV 232
Tenore
Erwäge, wie sein blutgefärbter Rücken
from: St. John Passion, BWV 245
or
Benedictus qui venit
from: Mass in B minor, BWV 232
Basso
Ja freilich will in uns das Fleisch und Blut – Komm, süßes Kreuz
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Quoniam tu solus sanctus
from: Mass in B minor, BWV 232

b) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
Soprano/Tenore/Basso
An Aria
from: Die Die Israeliten in der Wüste, Wq 238 (BR-CPEB D 1) oder Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)
Alto
An Aria
from: Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832)
- A Lied by Ludwig van Beethoven (1770–1827)
- A Lied by Max Reger (18073–1916)
- A Lied, composed after 1980

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2012

1st round


a) Johann Sebastian Bach (1685–1750)
A Recitativo from a Cantata or a Passion

b) Johann Sebastian Bach
An Aria from a Cantata, a Passion or the Christmas Oratory

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An Aria from an Oratory (except Messias)
or
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
An Aria from an Oratory

d) Johann Sebastian Bach
A Song (max. 3 verses)
from: Choräle und geistliche Lieder aus dem Musicalischen Gesangbuch von Georg Christian Schemelli (1736)

e) A Lied of the candidate’s choice

f) Dieterich Buxtehude (1637–1707)
or
Heinrich Schütz (1585–1672)
or
Johann Rosenmüller (um 1619–1684)
A sacred concerto / cantata

2nd round


a) Johann Sebastian Bach
Soprano
Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren
from: St. John Passion, BWV 245
or
Er hat uns allen wohlgetan – Aus Liebe will mein Heiland sterben
from: St. Matthew Passion, BWV 244
Alto
Erbarme dich, mein Gott
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
from: Mass in B minor, BWV 232
Tenore
Erwäge, wie sein blutgefärbter Rücken
from: St. John Passion, BWV 245
or
Benedictus qui venit
from: Mass in B minor, BWV 232
Basso
Ja freilich will in uns das Fleisch und Blut – Komm, süßes Kreuz
from: St. Matthew Passion, BWV 244
or
Quoniam tu solus sanctus
from: Mass in B minor, BWV 232

b) Johann Sebastian Bach oder Georg Philipp Telemann
Soprano/Alto/Basso
A Secco recitativo of more than 6 bars
Tenore
A Evangelist recitativo from the St. John Passion, BWV 245, or the St. Matthew Passion, BWV 244

c) Programme of songs
- An ornamented Italian solo madrigal
- A song by Johann Sebastian Bach from the Second »Notenbuch für Anna Magdalena Bach«, BWV 508–518
- A Lied by Carl Friedrich Zelter (1758–1832), Johann Friedrich Reichardt (1752–1814) or Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
- A Lied by Max Reger (18073–1916) oder Hugo Wolf (1860–1903)
- A Lied, composed after 1980

Semifinal


a) Johann Sebastian Bach
An Aria (with preceding recitativo if existing)

b) Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)
Soprano/Tenore/Basso
An Aria
from: Die Die Israeliten in der Wüste, Wq 238 (BR-CPEB D 1) oder Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)
Alto
An Aria
from: Magnificat D major, Wq 215 (BR-CPEB E 4)

Final


Johann Sebastian Bach
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
 

2016

1st round
 

a) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a sacred cantata (see list of choices)

b) Johann Sebastian Bach
An aria from the Christmas Oratorio, BWV 248

c) Heinrich Schütz (1585–1672)
or
Dieterich Buxtehude (um 1637–1707)
A sacred solo work (German or Latin text)

 

2nd round
 

a) Johann Sebastian Bach
An aria from the St. Matthew Passion, BWV 244,
or
from the St. John Passion, BWV 245

b) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a secular cantata (candidate’s choice)

c) Song programme
- An Italian solo madrigal from the first half of the 17th century with the candidate’s own embellishments. (See repertoire suggestions)
- A song by Johann Sebastian Bach
from: Die geistlichen Lieder und Arien aus Schemellis Gesangbuch, BWV 439–507 (max. 3 verses)
- A song by Carl Philipp Emanuel Bach, Carl Friedrich Zelter (1758–1832), Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) or Max Reger (1873–1916)
-) A song composed after 1980

 

Semifinal
 

a) Johann Sebastian Bach
Recitative and aria from a sacred cantata (see list of choices)

b) Johann Sebastian Bach
An aria from a sacred cantata (see list of choices)

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
An aria* in the original language from one of the following oratorios
Jephtha, HWV 70
or
Saul, HWV 53
* with preceding recitative, if present

d) Carl Philipp Emanuel Bach
Soprano/Tenor/Bass
An aria
from: Die Israeliten in der Wüste, Wq 238
or
aus: Magnificat D major, Wq 215
Alto
An aria
from: Magnificat D major, Wq 215

 

Final
 

a) Johann Sebastian Bach
Soprano
Qui tollis, BWV 233/4
Alto
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, BWV 232/22
Tenor
Benedictus qui venit, BWV 232/20
Bass
Quoniam tu solus sanctus, BWV 232/9a
b) Johann Sebastian Bach
Soprano
Die Seele ruht in Jesu Händen, BWV 127/3
Alto
Leget euch dem Heiland unter, BWV 182/5
Tenor
Unser Mund und Ton der Saiten, BWV 1/5
Bass
Empfind ich Höllenangst und Pein, BWV 3/3
c) Johann Sebastian Bach
Soprano
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 (Leipzig version, D minor)
Alto
Gott soll allein meine Herze haben, BWV 169
Tenor
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55
Bass
Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56

 

 

Recitatives and arias from the sacred cantatas

Only the paired recitatives and arias respectively arias listed below were acceptable.


Soprano

1. Five paired recitatives and arias
Weil dann das Haupt sein Glied natürlich nach sich zieht – Letzte Stunde, brich herein, BWV 31/7+8
Wir beten zu dem Tempel an – Höchster, mache deine Güte, BWV 51/2+3
Gott ist mir ja nichts schuldig – Ich esse mit Freuden mein weniges Brot BWV 84/2+3
Wie könnte dir, du höchstes Angesicht – Hilf, Gott, dass es uns gelingt, BWV 194/4+5
Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen – Verstummt, ihr holden Saiten, BWV 198/2+3
2. Five arias
Seufzer, Tränen, Kummer, Not, BWV 21/3
Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV 32/1
Öffne dich, mein ganzes Herze, BWV 61/5
Lasst der Spötter Zungen schmähen, BWV 70/5
Gottes Engel weichen nie, BWV 149/4‘
 

Alto

1. Five paired recitatives and arias
Wir müssen durch viel Trübsal – Kreuz und Kronen sind verbunden, BWV 12/3+4
So, wie der Hirsch nach frischem Wasser schreit – Mund und Herze steht dir offen, BWV 148/3+4
Die Welt, das Sündenhaus – Wie jammern mich doch die verkehrten Herzen, BWV 170/2+3
Ihr Herzen, die ihr euch in Stein – Sei bemüht in dieser Zeit, BWV 185/2+3
Der Glocken bebendes Getön – Wie starb die Heldin so vergnügt, BWV 198/4+5
2. Five arias
Wo zwei und drei versammlet sind, BWV 42/3
Erfreute Zeit im neuen Bunde, BWV 83/1
Gott, man lobet dich in der Stille, BWV 120/1
Ich will auch mit gebrochnen Augen, BWV 125/2
Ich will nach dem Himmel zu, BWV 146/326
 

Tenor

1. Five paired recitatives and arias
Der Höchste lässt mich seinen Willen wissen – Weiß ich Gottes Rechte, BWV 45/2+3
Ach! ich bin ein Kind der Sünden – Das Blut, so meine Schuld durchstreicht, BWV 78/3+4
Herr! warum trittest du so ferne – Die schäumenden Wellen von Belials Bächen, BWV 81/2+3
Ach heile mich, du Arzt der Seelen – Tröste mir, Jesu, mein Gemüte, BWV 135/2+3
Ich halte meinen Jesum feste – Mein lieber Jesu du, BWV 157/2+3
2. Five arias
Sei getreu, alle Pein, BWV 12/6
So schnell ein rauschend Wasser schießt, BWV 26/2
Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90/1
Ach, ziehe die Seele mit Seilen der Liebe, BWV 96/3
Lass, o Fürst der Cherubinen, BWV 130/5
 

Bass

1. Five paired recitatives and arias
Gesetzt, es daurte der Verdammten Qual – Gott ist gerecht, BWV 20/4+5
Was dort Jesaias vorhergesehn – Gold aus Ophir ist zu schlecht, BWV 65/3+4
Ihr Kleingläubigen, warum seid ihr so furchtsam – Schweig, schweig, aufgetürmtes Meer, BWV 81/4+5
Die Knechtsgestalt, die Not, der Mangel – Bist du, der mir helfen soll, BWV 186/2+3
Dem Freudenlicht gerechter Frommen – Rühmet Gottes Güt und Treu, BWV 195/2+3
2. Five arias
Ächzen und erbärmlich Weinen, BWV 13/5
Ich geh und suche mit Verlangen, BWV 49/2
Auf Gott steht meine Zuversicht, BWV 138/4
Das Unglück schlägt auf allen Seiten, BWV 139/4
Ja, ja, ich halte Jesum feste, BWV 157/4

2024

› Stylistically idiomatic embellishment according to the performing practice of the respective style period is expected.
› The works sung for the pre-selection may be repeated during the Competition. Within the Competition proper, repetition of individual pieces is not permitted.
› The order of the pieces within a round is to be determined by the candidates and must be communicated in definitive form to the Competition office before the beginning of each round.
› It is not required that the candidates sing by memory.
› Transposition is allowed for songs only.
› Special weight will be placed upon mastery of German diction.

 

Pre-Selection

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Soprano

Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren, BWV 245/35
Unsre Stärke heißt zu schwach, BWV 14/2
Ich freue mich auf meinen Tod, BWV 82.2/5
Verzeiht, bemooste Häupter starker Ströme, BWV 206/8

Alto

Es ist vollbracht, BWV 245/30
Ach, bleibe doch, mein liebstes Leben, BWV 11/4
Fromme Musen! meine Glieder!, BWV 214/5
Die Freude wird zur Traurigkeit, BWV 26/3

Tenor

Ach, mein Sinn, wo willst du endlich hin, BWV 245/13
Ich traue seiner Gnaden, BWV 97/4
So schnell ein rauschend Wasser schießt, BWV 26/2
Wenn alles sich zur letzten Zeit entsetzet, BWV 127/2

Bass

Eilt, ihr angefocht’nen Seelen, BWV 245/24
Betrachte, meine Seel, BWV 245/19
Gold aus Ophir ist zu schlecht, BWV 65/4
Starkes Lieben, BWV 182/4
Siehe, ich stehe vor der Tür, BWV 61/4

 

1st Round (max. 25 min)

with harpsichord (415’/440’) or chest organ (415’/440’)

 

a) Johann Sebastian Bach
A significant secco recitativo from a cantata or a passion

b) Johann Sebastian Bach
An aria from a cantata, a passion or the Christmas Oratorio

c) Georg Friedrich Händel (1685–1758)
A recitativo in English from:
Jephtha, HWV 70
or
Messiah, HWV 56
or
Samson, HWV 57

d) Georg Friedrich Händel
An aria in English from:
Jephtha, HWV 70
or
Messiah, HWV 56
or
Samson, HWV 57

e) Johann Sebastian Bach
Two songs (three verses each) from:
Die geistlichen Lieder und Arien aus Schemellis Gesangbuch, BWV 439–507

f) Heinrich Schütz (1585–1672)
One concerto from:
Kleine geistliche Konzerte, SWV 282–337

 

2nd Round (max. 30 min)

with harpsichord (415’/440’), chest organ (415’/440’) oder piano (443’)

 

a) Johann Sebastian Bach

Soprano

Er hat uns allen wohlgetan – Aus Liebe will mein Heiland sterben, BWV 244/48–49
or
Qui tollis, BWV 233/4

Alto

Erbarm es Gott – Können Tränen meiner Wangen, BWV 244/51–52
or
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, BWV 232/22

Tenor

Mein Jesus schweigt – Geduld, Geduld, BWV 244/34–35
or
Benedictus qui venit, BWV 232/20

Bass

Ja freilich will in uns das Fleisch und Blut – Komm, süßes Kreuz, BWV 244/56–57
or
Quoniam tu solus sanctus, BWV 232/9a

 

b) Carl Philipp Emanuel Bach

Soprano/Tenor/Bass

One Aria
from: Die Israeliten in der Wüste, Wq 238
or
from: Magnificat D-Dur, Wq 215

Alto

One Aria
from: Magnificat D-Dur, Wq 215

 

c) Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

An Italian aria from an opera

 

d) Liedprogramm (15 bis max. 20 min)

An Italian solo madrigal by a female composer from the 17th century with the candidate’s own embellishments, e.g. Barbara Strozzi (1619–1677), Isabella Leonarda (1620–1704), Francesca Caccini (1587–um 1641) or Lucrezia Oraina Vizzana (1590–1662)
A song by Johann Sebastian Bach from the second Notenbuch für Anna Magdalena Bach, BWV 508–518
A complete sacred solo work by Johann Rosenmüller (um 1619–1684) or Dieterich Buxtehude (um 1637–1707)
A song by Ludwig van Beethoven (1770–1827)
A song by Fanny Mendelssohn (1805–1847) or Clara Schumann (1819–1896)
A song by a female composer written after 1980, e.g. by Juliana Hall (*1958), Florentine Mulsant (*1962) or Camille van Lunen (*1957)

 

Finals

a) Johann Sebastian Bach

with harpsichord / chest organ (415’)

Recitativo and aria from a secular cantata (see list of choices)

 

b) Johann Sebastian Bach

with harpsichord / chest organ (415’)

Recitativo and aria from a sacred cantata (see list of choices)

 

c) Johann Sebastian Bach

with baroque orchestra (415’)

Soprano
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199.3 (Leipziger Fassung, d-Moll)

Alto
Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170

Tenor
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55

Bass
Ich habe genung, BWV 82.1

 

List of Choices

Soprano

Secular Cantatas
Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd! – Jagen ist die Lust der Götter, BWV 208.1/1–2
Ja, ja! Gott ist uns noch mit seiner Hülfe nah – Durch die von Eifer entflammeten Waffen, BWV 215/6–7

Sacred Cantatas
Wir beten zu dem Tempel an – Höchster, mache deine Güte, BWV 51/2–3
Gott ist mir ja nichts schuldig – Ich esse mit Freuden, BWV 84/2–3

Alto

Secular Cantatas
Ich nehm zugleich an deiner Freude teil – Reis von Habsburgs hohem Stamme, BWV 206/6–7
Augustus schützt die frohen Felder – Preiset, späte Folgezeiten, BWV 207.2/6–7

Sacred Cantatas
So, wie der Hirsch nach frischem Wasser schreit – Mund und Herze steht dir offen, BWV 148/3–4
Der Glocken bebendes Getön – Wie starb die Heldin so vergnügt, BWV 198/4–5

Tenor

Secular Cantatas
Gefürcht’ter Äolus – Frische Schatten, meine Freude, BWV 205.1/4–5
Ach, Pan! Wie hast du mich gestärkt – Pan ist Meister, lasst ihn gehn, BWV 201/10–11

Sacred Cantatas
Der Höchste lässt mich seinen Willen wissen – Weiß ich Gottes Rechte, BWV 45/2–3
Wer sollte nicht in Klagen untergehn – Erholet euch, betrübte Sinnen, BWV 103/2 und 5

Bass

Secular Cantatas
Was hat dich sonst, Sarmatien, bewogen – Rase nur, verwegner Schwarm, BWV 215/4–5
Ja, ja! Die Stunden sind nunmehro nah – Wie will ich lustig lachen, BWV 205.1/2–3

Sacred Cantatas
Tue Rechnung! Donnerwort – Jedoch, erschrocknes Herz, BWV 168/1 und 4
Die Knechtsgestalt, die Not, der Mangel – Bist du, der mir helfen soll, BWV 186/2–3

off